Lőszertípusok

Fontos Szakszavak

A lőszertípusokat sokféle kifejezéssel illetjük, amikor a tulajdonságaikról beszélünk. Ezeket nagyon fontos tudni, ahhoz, hogy megértsük, hogy működnek.

Átütés

Milyen vastag páncélt tud átütni a lövedék az esetek 50%-ában. A játékban megadott átütési érték 100 méteres távolságban értendő. Ez az érték bizonyos lőszerek használatakor a távolság függvényében csökken. Az átlagos átütés ki van téve egy véletlenszerű, ±25%-os módosítónak.

A legtöbb lőszertípusnál, ha a lövedék átütőképessége kisebb, mint a célpont effektív páncélvastagsága, úgy a lövedék nem üti át a páncélt, és nem okoz sebzést. Ha a Repeszromboló (HE-) lövedék nem üti át a páncélt, akkor felrobban, és van esélye sebzést okozni.

Sebzés

Az átlagos életpont sebzés, amelyet a lövedék okoz átütő találat esetén. A játékban megadott szám egy átlagérték, amely ±25%-os véletlen módosító alapján változik. A lövedékek nem mindig okoznak egyforma sebzést, de mindig a 25%-os határon belül.

Ez alól kivétel a HE lövedék, amely képes feláldozni a sebzéséből némi plusz átütés eléréséhez (Lásd: Repeszromboló).

Geller

Ha egy lövedék a páncéllemezt egy megadottnál nagyobb szögben találja el, akkor lepattan a lemezről és tovább folytatja útját. A lepattant lövedék megsebezhet egy másik tankot, vagy akár az eredeti célpontot is, amiről lepattant, ha utána eltalál és átüt egy vékonyabb páncéllemezt.

Bizonyos lövedékek rendelkeznek olyan mechanikával, amely csökkenti a vékonyabb páncéllemezekről való lepattanás esélyét. A különböző lövedéktípusoknál eltérő a becsapódás maximális szöge, ami fölött gellert kap.

Kaliber

A lövedék átmérője centiméterben, amit az ágyú belsejének átmérője határoz meg. A játékban az Overmatching mechanikán kívül nem befolyásoló tényező.

Normalizáció

Egy, a lövedék formájából adódó hatás, amely csökkenti a becsapódás szögét AP és APCR lőszerek használata esetén. Ez az effektív páncélvastagság csökkenését eredményezi, melynek hatására könnyebb lesz átütni a páncéllemezt AP és APCR lövedékkel.

Overmatching

Egy AP és APCR lőszerekre vonatkozó mechanika, amely lehetővé teszi, hogy átüssön nagy szögben álló, vékonyabb páncéllemezt, ha a lövedék kaliberje kellően nagy.

  • Ha a lövedék olyan lemezt talál el, amelynek vastagsága feleannyi, mint a lövedék kalibere, akkor magasabb Normalizációs értéket kap, hogy könnyebben átüssön – de ha meghaladja a maximális becsapódási szöget, ugyanúgy Gellert kap.
  • Ha a lövedék olyan lemezt talál el, amelynek vastagsága harmadannyi, mint a lövedék kalibere, akkor mindenképpen megpróbálja átütni a páncéllemezt, a becsapódási szögtől függetlenül.

Torkolati Sebesség

Az ágyút elhagyó lövedék sebessége. A torkolati sebesség határozza meg, hogy mennyire kell “vezetni” a mozgó célpontot, mivel a lassabban repülő lövedékeknek több idő kell, amíg elérik a célpontjukat.

Különböző lövedéktípusok ugyanabból az ágyúból különböző torkolati sebességgel rendelkezhetnek.


Lőszertípusok

Shells_AP.png Páncéltörő [AP]

A páncéltörő olyan lövedék, amely a mozgási energiát használva képes lyukat ütni a páncéllemezen, és megsebezni a legénységet és a belső modulokat. A páncéltörő lövedék átütőképessége attól függ, hogy mennyi energiát hordoz – tehát egy nagy sebességű, nagy kaliberű lövedék hatékonyabban üti át a páncélt, mint egy kis sebssségű, alacsony kaliberű lövedék.

A páncéltörő a leggyakoribb alaplőszer a közvetlen tüzelésű tankoknál a játékban. Néhány önjáró löveg Prémium lövedéke lehet AP. Létezik növelt átütőképességű vagy növelt sebzéssel rendelkező Prémium AP lövedék is, mely gyakori például a Hidegháború előtti Japán tankoknál.

Tulajdonságai

A páncéltörő lövedék hatékonyabb, ha gyorsabban halad, vagyis a megtett távolsággal veszít az átütőképességéből. Az AP lövedékek 5° Normalizációval rendelkeznek. Ennek köszönhetően a jól szögelt páncéllemezt is hatékonyan képesek átütni.

Az AP lövedékek képesek Overmatch-elni is a páncélt, vagyis a könnyen átütik vékony páncéllemezt nagy szögben is. Ez a mechanika jól használható például vékony tetőlemezek átütésére az ellenséges tankokon.

Mikor használjuk?

A többi lőszertípussal összehasonlítva nincs jellemző hátránya, azon kívül, hogy átütésben némileg alulmarad az APCR és HEAT lövedékekhez képest. A páncéltörő lőszer olcsóbb, mint az APCR és HEAT lövedékek, mégis képes a legtöbb célpontot átütni.

Mivel gazdaságos és rendelkezik elegendő átütéssel, ezért az AP lőszer a legtöbb célpont ellen megfelelő választás.

Shells_APCR.png Keményfémmagvas Páncéltörő [APCR]

A keményfémmagvas páncéltörő olyan lövedék, amely egy sűrű, kis kaliberű fémmagból és egy nagyöblű külső köpenyből áll. Az APCR lövedék pont úgy működik, mint az AP – mozgási energia segítségével üti át a páncélt. Előnye, hogy könnyebb, mégis rendelkezik egy sűrű, átütő maggal.

Az APCR a legtöbb közvetlen tüzelésű tank Prémium lövedéke. Néhány magas szintű tankon, különösen közepes tankokon az APCR lövedék az alaplőszer az AP helyett.

Tulajdonságok

A keményfémmagvas lövedékeknek nagyobb a torkolati sebességük a kisebb tömegüknek köszönhetően. Ez azt jelenti, hogy hatékonyabban ütik át a páncélt, mint az AP lövedékek. A nagyobb torkolati sebesség miatt gyorsabban is repülnek, vagyis kevesebbet kell “vezetni” a mozgó célpontokat.

Az APCR lövedék gyorsabban veszít a sebességéből (és emiatt az átütéséből) a megtett távolság arányában, mint az AP; viszont még a legnagyobb hatótávolságukban is nagyobb átütéssel rendelkeznek, mint az AP lőszerek.

A keményfémmagvas lőszerre az AP-nál kevesebb, mindössze 2°-os Normalizáció érvényes. Így is hatékonyan képes Overmatch-elni a páncélt, bár a kétszeres kaliber szabály kevésbé érvényesül az alacsonyabb Normalizáció miatt.

Mikor használjuk?

Az APCR meglehetősen drága, főleg, amikor Prémium lőszerként működik. Ennek eredményeképpen akkor érdemes használni, ha az AP lőszer nem üti át megbízhatóan az ellenséges páncélt, mivel ennek jóval nagyobb az átütése. Ne felejtsük el, hogy gyorsabban repül, mint az AP lövedék, így gyorsan mozgó tankokat is hatékonyan eltalálhatunk vele.

Az APCR rendelkezik néhány hátrányos tulajdonsággal az AP-hez képest, de ezeket jócskán felülmúlja a növelt átütpképessége.

Shells_HE.png Repeszromboló [HE]

A repeszromboló lövedékek robbanóanyaggal vannak tölve, mely becsapódáskor felrobban. A HE lövedékeket nem a páncél átütésére tervezték, viszont bizonyos vastagságú páncéllemezt ígyis képesek a robbanás nyers erejével átütni.

A HE a másik alaplőszer a játékban, az AP mellett. Kevesebbe kerül, mint az AP lőszer, viszont a legtöbb ágyú esetében nem érdemes belőle néhány darabnál többet hordani. A Howitzer típusú ágyúk nagy többségénél a HE az alaplőszer, önjáró lövegek esetében pedig szinte mindig.

Tulajdonságok

A repeszromboló lövedékeknek van a legbonyolultabb átütési és sebzési mechanikájuk. A HE lövedéknek nagyobb átlagsebzése van, mint az AP, APCR és HEAT lövedékeknek. Ha a repeszromboló lövedék átüti a páncélt, felrobban és kúp alakban sebzést okoz a belső moduloknak.

A HE lőszereknek van a legkisebb páncélátütésük, viszont nem átütő találat esetén is képesek sebzést okozni. Ha eltalál egy olyan páncélt, amelynek vastagsága meghaladja az átütőerejét, a robbanás erejét felhasználva átégeti a páncélt és átüthet. Ennek köszönhetően képes sebzést okozni, azonban csak kevesebbet.

Ha nagyon vastag páncéllemezt kell átütnie a HE lövedéknek, előfordulhat, hogy nagyon kevés sebzést tud csak okozni – ha pedig nem képes átégetni a maradék páncélt, nem fog sebezni semmit.

A HE lövedék tehát becsapódáskor felrobban. Ez azt jelenti, hogy egy meghatározott hatósugáron belül képesek sebzést okozni. Ez a hatósugár akár elég nagy is lehet ahhoz, hogy egyszerre több tanknak is okozzunk sebzést.

Ha a repeszromboló lövedék eltalál egy rétegelt páncélt vagy külső modult, úgyszintén felrobban, és ezután csak a hatósugarában képes sérülést okozni.

A HE lövedékeknek van a legkisebb torkolati sebességük, nagyon lassan szállnak, ezért jó előre kell célozni a mozgó célpontoknak. Viszont a lövedék átütése nem csökken a megtett távolsággal, így 500 méteren is ugyanannyi átütése lesz, mint 50-en.

A repeszromboló lövedékeknek nincs Overmatch mechanikájuk, és nem kapnak Normalizációt.

Mikor használjuk?

Mivel a repeszromboló lövedéknek elég bonyolult mechanikája van, ezért leginkább tapasztalaton alapul, hogy mikor a legalkalmasabb a használata. Van azonban néhány eset, ahol kiemelten hasznos.

Azok a Howitzer ágyúk, amik rendelkeznek AP lőszerrel, általában nem rendelkeznek elegendő AP átütéssel. Ilyen esetekben hatékonyan használhatjuk a HE-t, mivel a nagy kaliberének köszönhetően képes átégetni a vastagabb páncélokat is, és elegendő sebzést okozni.

A nagyobb kaliberű ágyúknál használt HE lövedékek remekül használhatók a bázisfoglalás megszüntetésére is, mivel nagyon könnyen sebeznek külső modulokat, például lánctalpat.

Gyengén páncélozott önjáró lövegekre, vagy tankok vékony farpáncéljainak átütésére pedig egyenesen jól használhatóak, mivel átlagosan nagyobbat sebeznek, mint az AP lövedékek.

Shells_HE_prem.png Prémium Repeszromboló [HE]

Léteznek Prémium HE lövedékek is, melyek általában nagyobb hatósugárral rendelkeznek. Működési elvület tekintve ezek is sima HE lőszerek.

Shells_HE.png Nagy Robbanóerejű Rogyókúpos Gránát [HESH]

A valóságban a rogyókúpos lövedékek becsapódáskor szétkenik a robbanóanyagot a felületen, majd nem sokkal ezután berobbannak, és sebzést okoznak a legénységnek és a belső moduloknak.

A játékban ez a mechanika nincs szimulálva, sima HE lövedékként működnek, viszont jóval nagyobb páncélátütési értékkel rendelkeznek. Leginkább magas szintű Brit tankokon találkozhatunk velük.

Shells_HEAT.png Kumulatív [HEAT]

A kumulatív lőszer a becsapódás helyén átégeti az ellenséges páncélt. Ebből kifolyólag nem a sebessége, hanem a robbanószer mennyisége határozza meg az átütését. A legtöbb magas szintű közepes tank, tüzérek, és howitzer ágyúk használják ezt prémium lőszerként.

Tulajdonságok

A HEAT sok esetben jobb átütéssel rendelkezik, mint az APCR, viszont ennek ára van. Nem vonatkozik rá az Overmatch mechanika, és nem kap Normalizációt sem. Rétegelt páncélon és külső modulon is képes felrobbani, ebben az esetben sokat veszít a hatékonyságából, de képes lehet átütni az alatta lévő páncélréteget is.

Átlagosan kisebb torkolati sebessége van mint az AP vagy APCR lövedékeknek, viszont nem veszít az átütéséből a távolság megtételével. Az első réteg páncél átütése után viszont 5%-ot veszít minden 10 cm megtétele után.

Mikor használjuk?

A HEAT-et csak körültekintéssel használjuk, hiszen a rétegelt páncél, vagy külső modulok könnyedén negálják a sebzést. Jól döntött vékony lemezeket sem éri meg lőni vele, hiszen nem vonatkozik rá az overmatch mechanika, és normalizációt sem kap. Leginkább lassú, jól páncélozott célpontok ellen hatásos, akik nem rendelkeznek rétegelt páncéllal.

Gyors áttekintés

AP APCR HE/HESH HEAT
Normalizáció Nincs Nincs
Overmatch Van Van Nincs Nincs
Befolyásolja a távolság? Igen Igen Nem Nem
Felrobban külső modulon? Nem Nem Igen Igen
Lepattanó szöge 70° 70° Nincs 85°
Torkolati sebesség Átlagos Gyorsabb Lassabb Lassabb
Robbanósugár Nincs Nincs Van Nincs

Hirdetés

Oldalunk fenntartási költségeit elsősorban Hirdetésekből fedezzük. Köszönjük, ha egy kattintással támogatsz minket!

Hozzászólások

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..